Case Study
Created by Rhenus Office Systems Poland Sp. z o.o.

Niszczenie z wartością w służbie zrównoważonego recyklingu - BOŚ Bank

Jak wygląda droga od archiwum do zrównoważonego recyklingu? BOŚ wspólnie z Rhenus Office Systems pokazują, że nawet niszczenie dokumentów może mieć wartość – dla środowiska, samej organizacji i przyszłych pokoleń. 

Od 35 lat Bank Ochrony Środowiska wspiera firmy, samorządy i klientów indywidualnych inwestujących w tanią czystą energię elektryczną i cieplną, nowoczesne technologie i odpowiedzialną produkcję. Ale zielona transformacja to nie tylko wielkie projekty – to również codzienne procesy, które można zaprojektować od nowa z korzyścią dla nas wszystkich. 

BOŚ postawił na świadome zarządzanie dokumentacją jako część proekologicznej strategii. Do realizacji tego celu potrzebował jednak sprawdzonego partnera, dla którego idea gospodarki o zamkniętym obiegu nie była tylko modnym hasłem. 

Wyzwania stojące przed BOŚ 

BOŚ poszukiwał odpowiedzialnej i sprawdzonej firmy, która będzie prowadzić usługę niszczenia dokumentów papierowych i cyfrowych nośników danych. Wymagania te były podyktowane misją banku oraz obowiązkową w sektorze bankowym najwyższą dbałością o ochronę danych finansowych samych klientów banku. Nie chodziło jednak tylko o samo niszczenie. 

  • Bankowi zależało szczególnie na ekologicznych rozwiązaniach, gwarantujących recykling i powtórne wykorzystanie surowców.
  • Konieczne było zachowanie przepisów właściwych dla sektora bankowego, takich jak wytyczne EBA/KNF czy tajemnica bankowa.
  • Wyzwanie stanowiły odbiory materiałów do zniszczenia na terenie całej Polski.

Rozwiązania, które zmieniają oblicze biznesu

Bank Ochrony Środowiska działa w wielu lokalizacjach na terenie całego kraju, co oznacza, że liczy się nie tylko bezpieczeństwo i ekologia ale również dość złożona logistyka. Potrzebne więc było rozwiązanie nie tylko bezpieczne i efektywne kosztowo, ale też wpisze się w ekologiczną tożsamość banku. I właśnie współpraca z Rhenus Office Systems Poland – oparta na regularnej obsłudze dokumentów zgodnie z ustalonym wcześniej harmonogramem i troską o wysokie standardy bezpieczeństwa, które w sektorze bankowym są kluczowe – okazała się wyborem spełniającym te wszystkie wymagania. 

Każdy etap tego procesu został zaplanowany z myślą tak o ochronie danych, jak i środowiska. Dokumenty oraz inne nośniki informacji trafiają do specjalistycznych, odpowiednio zamykanych pojemników, które odbierane są przez wykwalifikowanych pracowników Rhenus Office Systems i transportowane do niszczarni pojazdami monitorowanymi GPS. Całość odbywa się zgodnie z zachowaniem wymogów RODO i regulacji obowiązujących sektor finansowy – ale to dopiero początek.

W procesie niszczenia dokumentów papierowych powstaje zanonimizowana masa ścinek, która natychmiast trafia do recyklingu w papierniach. W ten sposób odzyskiwany jest materiał ze 100% przekazanych dokumentów. Ścinki z nośników trafiają do recyklera, a stąd do kolejnych procesów odzyskiwania surowców. Dzięki temu z elektronicznych nośników danych odzyskiwane są wartościowe surowce, takie jak: aluminium, stal nierdzewna, miedź, złoto, srebro, pallad czy neodym. Wszystkie pozyskane materiały zostają przekierowane do dalszych procesów przetwarzania, zgodnych z zasadami gospodarki obiegu zamkniętego. 

Dzięki temu BOŚ może mieć pewność, że nawet tak operacyjna czynność jak niszczenie dokumentów staje się elementem większej całości – przemyślanego, odpowiedzialnego podejścia do zarządzania i ekologii. A wspieranie zielonej transformacji zaczyna się już   podczas realizacji codziennych firmowych obowiązków.

Niszczenie z wartością w służbie zrównoważonego recyklingu - BOŚ Bank

Razem możemy więcej

Współpraca pomiędzy Bankiem Ochrony Środowiska a Rhenus Office Systems Poland to więcej niż standardowa usługa niszczenia dokumentów. To partnerski model działania, w którym troska o bezpieczeństwo danych łączy się z odpowiedzialnością ekologiczną i dbałością o środowisko również w obszarze bankowego zarządzania dokumentacją. 

Rhenus Office Systems od wielu lat wspiera BOŚ w zarządzaniu informacjami wrażliwymi, realizując kompleksową i zgodną z regulacjami obsługę dokumentacji papierowej i cyfrowej. Każdego miesiąca z 41 placówek banku na terenie całej Polski odbierane jest średnio 3 tony dokumentów oraz innych nośników danych, które następnie trafiają do utylizacji przeprowadzanej w sposób całkowicie bezpieczny i zgodny z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym.

Rhenus Office Systems zapewnia nie tylko wykonanie samej “usługi” – dostarcza wysokiej klasy rozwiązania logistyczne, specjalistyczne pojemniki, transport z monitoringiem GPS oraz zaawansowane systemy niszczenia, które gwarantują pełną anonimizację danych. Całość procesu odbywa się zgodnie z przepisami RODO i regulacjami KNF – potwierdza to zawarta klauzula outsourcingowa, która precyzuje warunki przetwarzania danych i zapewnia gotowość Rhenus Office Systems do poddania się audytowi organów nadzoru.

Dodatkowe korzyści, które dostrzega BOŚ:

Wybór partnera w zakresie niszczenia dokumentów był dla nas podyktowany względami bezpieczeństwa i ekologii. Decyzja o współpracy z Rhenus Office Systems wpisuje się w strategię naszego banku, który konsekwentnie realizuje politykę proekologiczną, minimalizując ślad węglowy i wdrażając zintegrowane systemy zarządzania danymi. Bieżąca realizacja usług przebiega bez zarzutu i jest dla każdej ze stron wygodnym rozwiązaniem” – podsumowuje Łukasz Kufel, Menedżer Zespołu Administracji Banku Ochrony Środowiska.